Direktlänk till inlägg 26 maj 2016

Vänta inte på MOTIVATIONEN - SÄTT IGÅNG!

Av Annette Öhgren - 26 maj 2016 10:59

 

Internet är fullt av motivationsbilder. 

 

Facebook och Instagram svämmar över av goda råd - "Du kommer aldrig att hitta tid för någonting - du måste TA dig tid" - "För att se en förändring måste du skapa en förändring" - "Om du vill ha kondition måste du göra dig av med en sak - dina ursäkter". 

 

Det här inlägget har bara en inriktning. Jag har tillbringat år med att sätta igång; göra scheman, listor, skriva upp vad jag har ätit, hur länge jag har motionerat, fyllt kylskåpet med perfekt mat, packat skafferiet med Modifast/Nutrilett/Cambridgekuren, laddat köksbänken med vitaminer och tillskott, köpt vikter i alla storlekar, träningskläder i mängder, gåband, skor, köpt böcker och DVD:s, gått med i Viktväktarna, ätit LCHF, lyssnat på suggestioner om viktnedgång, blivit medlem hos olika hälsosajter där jag fått ständiga råd, uppmaningar, hot och utsatts för perfekta kroppar och ordspråk som gjort mig uppmärksam på min egen ofullkomlighet, tränat med stjärnor och bodybuilders. Ingenting av det har fungerat. 

 

Varför? För att jag har gått ut så hårt från början, med så stora förväntningar om ett fantastiskt och SNABBT resultat att jag har tappat sugen efter ett par veckor. Sedan ligger alla grejor där, undanstoppade, påminnande om min skam. Jillian Michaels funkade inte, jag avskydde hennes hårda attityd, hennes "Pain is fear leaving your body", hennes påstående om att "I've got 400 pound people who can do this - and so can you!" Jag vet inte om hon själv har provat att studsa runt i "Jumping jacks" med värkande knän, blodtryck som hotar att spränga bröstet och en massiv övervikt. Den ultimata sanningen är att man hittar inte sin sanning hos någon annan - man hittar den på egen hand. Genom att ärligt och uppriktigt känna efter vad man verkligen behöver, vad man är villig att göra sedan hitta det som fungerar. 

 

Det finns faktiskt ett ordspråk som jag gillar - och det är:

 

Losing weight is hard

Being overweight is hard

 

Choose your hard

 

Det finns faktiskt inga genvägar till att få en friskare kropp. Oavsett om man vill gå ner i vikt eller bli mer hälsosam genom att motionera och ta hand om sin kropp så är det ansträngande att utföra en förändring. Inte bara ansträngande, det TAR TID. Det är inte en engångsgrej - fyra timmar på gymmet tar inte hand om månadens behov - du måste envist göra det flera gånger i veckan eller varje dag - RESTEN  AV LIVET. 

 

Kanske borde JM ordspråk hellre vara:

"Sweat is pain leaving your body"

 

På grund av övervikt och en lättjefull livsstil (ja okej, det är en omskrivning för lat) så värker min kropp ständigt. Jag har hellre lite värk i kroppen på grund av att jag har rört den än för att jag har suttit stilla. 

 

Vänta inte på motivationen - det har jag nog sagt tidigare - bara SÄTT IGÅNG.

 

Säg inte till dig, eller någon annan som en ursäkt, "jag ska börja imorgon eller på måndag". Du behöver inte köpa månadskort, ringa gymmet, fixa nya träningskläder eller perfekta skor, du behöver faktiskt bara sätta igång just NU. 

 

Jag har haft feber i över en vecka och inte kunnat träna. Att träna med feber i kroppen påfrestar hjärtat och kan leda till hjärtmuskelinflammation, något som gör dig svag och hindrar dig från att leva ett fullt liv ett låååååååååångt tag framöver. För mig har det varit extremt svårt att inte kunna motionera. Idag satte jag igång på allvar med målet att köra 3 miles, ca 55 minuter. Efter ca 30 minuter snubblade jag över mina egna fötter och kunde knappt andas, svetten rann ner i ögonen och jag ville sluta. Men det gjorde jag inte. Jag körde inte på som en dumming, troende att man ska vara HÅRD och TUFF med sig själv, jag drog bara ner lite på rörelserna men fortsatte att röra på mig tills svimningskänslorna försvann. Drack vatten, insåg att det är MIN kropp och MIG jag vill stärka, inte någon hård tränare. 

 

Jag tränar inte för tävlingar, för att överträffa andra, för att bevisa något eller för att vara duktig i någons ögon - jag tränar för MIG. För att jag äntligen har insett att jag är viktig och att jag förtjänar att må bra. Och för att det är så förbenat skönt att se sig i spegeln efter att svetten torkat och säga "Du är värd det här. Du är värd allt. Varje dag."

 


#energi #nomotivationneeded #justdoit #startwalking #walkathome #lesliesansone #youareworthit

 
 
Ingen bild

Britten

26 maj 2016 14:00

Du kloka underbara kvinna! Jag blir alldeles varm om hjärtat när jag läser det du skriver. Det är så rätt, det är för sig själv man gör det, och man mår bra av det! Fortsätt som du gör! 💖💖💖

 
Ingen bild

harrieth

26 maj 2016 14:54

Så sant 😉och naturligtvis bra skrivit som vanligt 👍👏

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annette Öhgren - 18 mars 2018 08:31


  Igår firade vi Peters 50-årsdag. Det var tjutande skratt och glädje, minnen och mat, sång och familj. När vi barn nu börjar närma oss ålder - när vi inte längre är ungdomar utan mer än lovligt vuxna - då kommer tankarna, ofta. Jag tänker på pa...

Av Annette Öhgren - 30 september 2017 12:03


  Mamma.   Det här året har varit lärorikt. Sjukdom, rädsla, död, ensamhet, osäkerhet. Men också hopp, inspiration, kärlek, vänskap, insikt, kraft och ärlighet.    I början av året lamslogs jag av rädsla över att ha bröstcancer; jag fick r...

Av Annette Öhgren - 4 augusti 2017 18:07


  Idag är den den 4 augusti 2017. Jag har haft 2 födelsedagar utan dig, 2 år när du inte har ringt och grattat, postat bilder på Facebook eller plockat ihop en liten bukett med blommor från er bakgård som du har tagit med dig. Det är inte längre tim...

Av Annette Öhgren - 23 maj 2017 17:41


  Överallt denna påminnelse om att det är Mors dag på söndag. Uppmaningen om att köpa blommor, ordna en present som får din mamma att känna sig extra älskad och uppmärksammad - fira kungligt på Mors dag! Jag kan inte låta bli att känna viss bitter...

Av Annette Öhgren - 8 mars 2017 13:14


  Bilden föreställer några Hullsjöbor, gissningsvis någon gång mellan 1910-1920. Den är lånad från Kerstin Åkerbergs släktforskningssida. Tredje kvinnan från vänster högst upp är min farmors mamma, Anna-Märta Holmstedt, född Vestberg. Min farmor E...

Ovido - Quiz & Flashcards