Alla inlägg den 18 mars 2018

Av Annette Öhgren - 18 mars 2018 08:31

 

Igår firade vi Peters 50-årsdag. Det var tjutande skratt och glädje, minnen och mat, sång och familj. När vi barn nu börjar närma oss ålder - när vi inte längre är ungdomar utan mer än lovligt vuxna - då kommer tankarna, ofta.

Jag tänker på pappa, som skulle ha skrattat och skämtat igår. Men det var Annalena som stod där i centrum som lekledare, hon som var roliga tanten som hon alltid har varit - hon som drev oss till gapskratt och närapå jag-hann-inte-till-toaletten-så-roligt-hade-jag. Peters basröst genomsyrade rummet när vi var för högljudda och fick fler än en att haja till. Det var en fin kväll. 

Vid ett tillfälle gick jag och Marie ut på bron för att svalka oss och någon minut in i vårt svalkande drog det en kraftig vind genom tallarna som omgav scoutgården på Alnö och det ljudet övertog allt annat. Du var där, mamma. Vi vet hur mycket du älskade det ljudet, att höra på vinden när den drog genom de höga, stolta tallarna. Du älskade kontrasten av de mörkgröna barren mot blå himmel, hur solen lyste upp barken och fick den att glöda. Ja, du var där, det var uppenbart. Varför skulle du inte vara där och njuta av ett familjefirande? Hoppas att du kan säga till pappa, också, att vi fortfarande är en familj. Att vi är det tack vare er två. Att era personligheter har format oss, hjälpt oss bli dem vi är. Jag hörde pappas skratt i Peters, såg hans - och din! - humor i Annalenas roliga lekar, kände nostalgin i mitt hjärta när jag tänkte på dig och pappa. 

 

Du må vara bortom den här världens slöja, men du är inte långt borta. Du var där och jag älskar den påminnelsen.

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards