Direktlänk till inlägg 9 januari 2016

7 veckor senare utan mamma

Av Annette Öhgren - 9 januari 2016 12:45

 

20 minusgrader och ett strålande vackert vinterväder. För första gången på 7 veckor känner jag tillstymmelsen till hopp inombords. Kanske mer än tillstymmelse. Det är nu jag har accepterat att jag inte kommer att kunna ringa mamma längre. Att hennes telefon kommer att ringa men hon svarar inte. Att hennes gamla sms hamnar längre och längre bak i min sms-historik. Att alla inlägg på mammas Facebooksida numera kommer från familjen och vänner som lämnar kärlek och minnen. Jag har känt panik de senaste dagarna, varit rädd för att jag ska glömma din röst, att jag ska glömma dina snälla ögon (när de inte var irriterade, ledsna eller trötta). Det här senaste året tror jag att både du, mamma och din familj och vänner skulle vilja vara utan. Inte de fina sakerna utan att se och känna hur du långsamt, långsamt blev sämre och tröttare.

 

Jul och nyår har passerat och jag är glad för det. Det var vemodigt utan dig där. Jag har slutat tänka på att jag ska hitta på något roligt för dig; mycket av min tid gick åt att fundera över hur ditt liv skulle kunna bli lättare och härligare. Jag ville lyfta dig, mamma. Jag ville ta dina svårigheter och driva bort dem, ta bort skuggorna från dina ögon och fylla dem med glädje över livet. Men det fanns en skugga i din själ, den hade funnits där hela ditt liv; kanske den kom när din pappa dog för egen hand när du var nyss fyllda 13 eller ännu tidigare. Det fanns alltid ett vemod djupt rotat i dig, och den var alltid en del av din glädje, hindrade dig från att släppa taget om sorg och ge dig hän åt livet. Det var alltid något som stod i vägen för din totala lycka och jag tror att sanningen var att du inte vågade tro på lycka. Att även om du hade haft all säkerhet i livet; haft pengar i överflöd, kunnat åka på semester när – och var! - du ville, kunnat doppa fötterna i Medelhavet, Atlanten, Stilla Havet… så skulle du ändå ha haft vemodet i själen. Och jag – ingen av oss – skulle ha kunnat ta bort den. Den var din att bära och du valde den. Sanningen är väl den att ingen är undantagen från vemod, sorg, innerlig smärta. Men vi väljer vilka känslor vi vill ta med oss in i livet.

 

När jag mötte min man så hade jag gett upp hoppet om att hitta någon som kunde älska mig för min skull, för jag trodde helt enkelt inte att någon kunde förstå eller älska mig för den jag verkligen är. När vi möttes och ingick eviga band försvann en känsla ur mitt liv, den där vemodiga längtan som jag har haft ända sedan jag föddes. Vad jag än har gjort, vilka drömmar som än har uppfyllts så har jag ändå aldrig varit nöjd, jag har alltid haft en kliande känsla av rastlöshet, av ofullbordad längtan efter något nytt. Ingenting kunde ta bort den känslan och den gjorde mig trött. Men så försvann den. Och kvar fanns en stillhet. En frid. Mammas vemod och längtan hade mig ovetandes överförts till mig, kanske till alla hennes barn, från det att vi var små. Vi tog del av hennes drömmar och rädslor, och tog på oss dem.

 

Men nu är hoppet här. I varje solsken som sprids över stenar, snö och träd och förvandlar livet till något gnistrande, ljust och evinnerligt vackert ser jag dig, mamma. Jag behöver inte tänka på dina dåliga sidor, dina smärtor, sorger och sjukdomar. Vi kan inte skapa några nya minnen tillsammans, du och jag, men du kan vara en del av mig resten av mitt liv. Jag vill att du är lycklig nu – och jag vet att du är det. Du känner varje glädjeämne på ett nytt sätt, bättre, starkare. När vi går ut i naturen, sätter ner fötterna i snön och lyfter ansiktet mot himlen, drar djupa andetag av livet – då är du där. Du är med oss varje dag, varje sekund. Jag vet inte hur, men det är du. Du är en del av varje glädjeämne, varje erfarenhet. Och du är fri att släppa vemodet och rädslan för lycka. Jag gläds med dig och gör ett radikalt tillkännagivande:

 

Vi människor finns för att ha glädje!

 

Den tid vi upplever nu är för kort för att hänge sig åt den slags vidriga sorg man förknippar med förlust och död. Jag väljer att sörja med hjärtat fullt av glädje. För även om du dog för 7 veckor sedan idag, mamma, så kan inga tårar, ingen rädsla eller smärta föra dig tillbaka. Däremot kan du leva i varje glädje vi känner. Och det unnar jag dig. 


 

 
 
Ingen bild

Britten

9 januari 2016 13:42

Så kärleksfullt, så rätt! Och, ja hon är med oss varje dag, alltid!
Kärlek

 
Ingen bild

sussi

9 januari 2016 14:35

underbart du skriver vännen, ja hon är med hela tiden min vän <3 och jag älskade alla de sidor hon hade en del visade hon inte för alla men jag var glad över det, man märkte lite hur Inger mådde hur hon skrev och så .....men hon var ändå en som peppade och talade om att man skulle försöka se det positiva....jag känner igen mej i din mor att inte riktigt våga släppa allt och tro på att allt kan vara så bra men jag försöker lära mej :) ...otroligt vackert skrivet Anette <3

 
Ingen bild

Skrivmoster

9 januari 2016 15:58

Tack Annette för det du skrivit så innerligt och kärleksfullt. Jag fick viss inblick i många saker du skriver. Det var då vi var förtroliga och delade med av varandras tankar djupt inombords. Du har så rätt i att vi alla väljer vad vi vill bära med oss. En del kan bearbetas livslångt men ändå aldrig bli redo att släppa taget om. Det har fått rota sig och därmed fått föda känslor med starka band. Det högg i mitt hjärta när jag såg Inger på bilden. Jag VILL se henne men det gör fortfarande så ont ... ändå ser jag på henne dagligen på en bild jag har framme. På din bild är hon så levande!

Jag är glad över att du kan känna hopp och glädje och se på livet med blicken uppåt och känna kärleken strömma igenom kroppen. Hon finns där .. En liten vers jag har fått ... "Det finns ett löfte från en gammal sägen, att modersögat ej kan släckas ut. Det följer sina barn till livets slut och kastar solig strålglans över vägen".

Varmaste kramen till dej du fina tjej! Synd att du mådde dåligt i somras så du inte var med här. Men jag har fina minnen av andra stunder då vi setts! <3

 
Ingen bild

harrieth.jac@hotmail.com

10 januari 2016 08:56

Är så glad över att få läsa din blogg. Så vackert skrivit. Säger det igen sluta aldrig skriva du skriver helt fantastiskt så levande och ärligt 💖💖💖

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annette Öhgren - 18 mars 2018 08:31


  Igår firade vi Peters 50-årsdag. Det var tjutande skratt och glädje, minnen och mat, sång och familj. När vi barn nu börjar närma oss ålder - när vi inte längre är ungdomar utan mer än lovligt vuxna - då kommer tankarna, ofta. Jag tänker på pa...

Av Annette Öhgren - 30 september 2017 12:03


  Mamma.   Det här året har varit lärorikt. Sjukdom, rädsla, död, ensamhet, osäkerhet. Men också hopp, inspiration, kärlek, vänskap, insikt, kraft och ärlighet.    I början av året lamslogs jag av rädsla över att ha bröstcancer; jag fick r...

Av Annette Öhgren - 4 augusti 2017 18:07


  Idag är den den 4 augusti 2017. Jag har haft 2 födelsedagar utan dig, 2 år när du inte har ringt och grattat, postat bilder på Facebook eller plockat ihop en liten bukett med blommor från er bakgård som du har tagit med dig. Det är inte längre tim...

Av Annette Öhgren - 23 maj 2017 17:41


  Överallt denna påminnelse om att det är Mors dag på söndag. Uppmaningen om att köpa blommor, ordna en present som får din mamma att känna sig extra älskad och uppmärksammad - fira kungligt på Mors dag! Jag kan inte låta bli att känna viss bitter...

Av Annette Öhgren - 8 mars 2017 13:14


  Bilden föreställer några Hullsjöbor, gissningsvis någon gång mellan 1910-1920. Den är lånad från Kerstin Åkerbergs släktforskningssida. Tredje kvinnan från vänster högst upp är min farmors mamma, Anna-Märta Holmstedt, född Vestberg. Min farmor E...

Ovido - Quiz & Flashcards